Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
pojęć o sztuce, wraz z ich kryteriami, zakresem percepcji i nomenklaturą. Są to bariery niełatwe do przebycia, determinujące często widzenie wyrywkowe, fragmentaryczne, skierowane na poszczególne przejawy sztuki, utrudniające zaś dostrzeżenie rudymentalnych źródeł i substratu zachodzących w niej procesów. Z dzisiejszej perspektywy dają się już one jednak wyśledzić i skomentować.
Dla awangardy ostatniego trzydziestolecia scheda przedwojennego arsenału środków artystycznych i ówczesnego status quo sztuki okazała się nieprzystosowalna do nowych potrzeb wyrazowych, a więc nieprzydatna. Spadkobiercy wielkich odkrywców sztuki geometrii i konstruktywizmu zatracili już wówczas w swoich pracach sens ideowy, dla którego wyrażenia przecież powołane zostały systemy znaków uniwersalnych stworzone przez Malewicza, Talina
pojęć o sztuce, wraz z ich kryteriami, zakresem percepcji i nomenklaturą. Są to bariery niełatwe do przebycia, determinujące często widzenie wyrywkowe, fragmentaryczne, skierowane na poszczególne przejawy sztuki, utrudniające zaś dostrzeżenie rudymentalnych źródeł i substratu zachodzących w niej procesów. Z dzisiejszej perspektywy dają się już one jednak wyśledzić i skomentować.<br> Dla awangardy ostatniego trzydziestolecia scheda przedwojennego arsenału środków artystycznych i ówczesnego &lt;hi rend="italic"&gt;status quo&lt;/hi&gt; sztuki okazała się nieprzystosowalna do nowych potrzeb wyrazowych, a więc nieprzydatna. Spadkobiercy wielkich odkrywców sztuki geometrii i konstruktywizmu zatracili już wówczas w swoich pracach sens ideowy, dla którego wyrażenia przecież powołane zostały systemy znaków uniwersalnych stworzone przez Malewicza, Talina
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego