badacz-osoba badana"</><br><br><tit> 1. Wprowadzenie</><br><br> Porzućmy teraz, charakterystyczny dla tradycyjnej metodologii, zorientowanej na logikę procesu badawczego, punkt widzenia na praktykę badawczą, polegający na:<br><br>(a) bądź rekonstrukcji przebiegu poszczególnych faz procesu badawczego nastawionego na potwierdzenie, czy też, jak chce Popper (1977), na falsyfikację hipotez stanowiących najbardziej prawdopodobne (z punktu widzenia wiedzy badacza) rozwiązanie problemu badawczego, <br><br>(b) bądź wskazywaniu badaczowi jak ma postępować, aby zmaksymalizować uzyskanie trafnej (w sensie: rozdz. 3., pkt. 2.) odpowiedzi na pytanie badawcze. <br><br>Zajmijmy się natomiast uwarunkowaniami wewnętrznymi procesu badawczego związanymi z jego psychologią. Ich źródeł będziemy szukać w zachowaniu się głównych "aktorów" tego "psychologicznego teatru" (Słoma, 1983) - badacza