Typ tekstu: Książka
Autor: Brzeziński Jerzy
Tytuł: Metodologia badań psychologicznych
Rok: 1996
swoich badań (jest nim żywy człowiek) i psychologiczny charakter badania psychologicznego (osoba badana wchodzi z badaczem w interakcję!) - na tyle osobliwą dyscypliną naukową (por. Rosenzweig, 1933), że trudno osiągnąć pełny sukces w powtarzaniu już przez kogoś przeprowadzonych badań (zwłaszcza w eksperymentalnej psychologii społecznej czy psychologii osobowości). Zagrożeniem dla pełnej replikowalności badań psychologicznych są takie zmienne, jak: oczekiwania interpersonalne badacza, wskazówki sugerujące osobie badanej treść hipotez badawczych, lęk przed oceną, status motywacyjny osoby badanej itp. (o tych zmiennych traktuje rozdz. 4.). Wreszcie, badacz może chcieć powtórzyć czyjeś badania, aby upewnić się, czy rzeczywiście dany efekt eksperymentalny wystąpił.

Kompetencje metodologiczne wymagane od badacza przystępującego
swoich badań (jest nim żywy człowiek) i psychologiczny charakter badania psychologicznego (osoba badana wchodzi z badaczem w interakcję!) - na tyle osobliwą dyscypliną naukową (por. Rosenzweig, 1933), że trudno osiągnąć pełny sukces w powtarzaniu już przez kogoś przeprowadzonych badań (zwłaszcza w eksperymentalnej psychologii społecznej czy psychologii osobowości). Zagrożeniem dla pełnej replikowalności badań psychologicznych są takie zmienne, jak: oczekiwania interpersonalne badacza, wskazówki sugerujące osobie badanej treść hipotez badawczych, lęk przed oceną, status motywacyjny osoby badanej itp. (o tych zmiennych traktuje rozdz. 4.). Wreszcie, badacz może chcieć powtórzyć czyjeś badania, aby upewnić się, czy rzeczywiście dany efekt eksperymentalny wystąpił.<br><br>Kompetencje metodologiczne wymagane od badacza przystępującego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego