Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Życie
Nr: 22.5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
a nie państwo, władza czy też istota wspólnoty politycznej. Różni to zasadniczo nową teorię od klasyków samego liberalizmu.

Widać to szczególnie wyraźnie, gdy porówna się ją z dziełami takich autorów jak Tocqueville, John Stuart Mill czy Benjamin Constant - "Demokracja w Ameryce" Tocqueville'a, klasyczne dzieło liberalnej filozofii politycznej odnosi się przecież bezpośrednio do rzeczywistości. Refleksja przeplata się w nim z analizami instytucji i obyczajów społeczeństwa amerykańskiego. Niczego takiego nie znajdziemy w nowej teorii - dotyczy ona abstrakcyjnych jednostek, żyjących w abstrakcyjnym społeczeństwie, którego podstawą jest zawarty pomiędzy nimi wyrozumowany kontrakt. Społeczna umowa - taka, jaką na przykład opisuje Rawls w swojej teorii sprawiedliwości - mogłaby
a nie państwo, władza czy też istota wspólnoty politycznej. Różni to zasadniczo nową teorię od klasyków samego liberalizmu.<br><br> Widać to szczególnie wyraźnie, gdy porówna się ją z dziełami takich autorów jak Tocqueville, John Stuart Mill czy Benjamin Constant - "Demokracja w Ameryce" Tocqueville'a, klasyczne dzieło liberalnej filozofii politycznej odnosi się przecież bezpośrednio do rzeczywistości. Refleksja przeplata się w nim z analizami instytucji i obyczajów społeczeństwa amerykańskiego. Niczego takiego nie znajdziemy w nowej teorii - dotyczy ona abstrakcyjnych jednostek, żyjących w abstrakcyjnym społeczeństwie, którego podstawą jest zawarty pomiędzy nimi wyrozumowany kontrakt. Społeczna umowa - taka, jaką na przykład opisuje Rawls w swojej teorii sprawiedliwości - mogłaby
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego