Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jeśli nie ma pragnienia pomagania innym. Aby móc jednak
osiągnąć ten stan, należy najpierw uświadomić sobie, iż wszystko jest
'pustką' ". Muso Soseki nauczał, że doskonałe czynienie dobra jest możliwe
dopiero po dostąpieniu 'oświecenia', dlatego doskonalenie etyczne nie powinno
być celem praktyki religijnej. Podkreślał paradoksowy charakter miłosierdzia,
twierdząc, że jest ono bezprzedmiotowe.
Dzięki przezwyciężeniu dualizmu dobra i zła, czyli przekroczeniu dualizmu
epistemologicznego, pojawia się 'wielkie miłosierdzie', będące spełnieniem

marzeń ludzkości o tym, by człowiek nie musiał wybierać między dobrem
a złem, tylko po prostu spontanicznie działał zgodnie z duchem miłości.
Istotę 'wielkiego miłosierdzia' można więc wyrazić, cytując słowa św.
Augustyna: "Kochaj i
jeśli nie ma pragnienia pomagania innym. Aby móc jednak <br>osiągnąć ten stan, należy najpierw uświadomić sobie, iż wszystko jest <br>'pustką' ".&lt;/&gt; Muso Soseki nauczał, że doskonałe czynienie dobra jest możliwe <br>dopiero po dostąpieniu 'oświecenia', dlatego doskonalenie etyczne nie powinno <br>być celem praktyki religijnej. Podkreślał paradoksowy charakter miłosierdzia, <br>twierdząc, że jest ono bezprzedmiotowe. <br>Dzięki przezwyciężeniu dualizmu dobra i zła, czyli przekroczeniu dualizmu <br>epistemologicznego, pojawia się 'wielkie miłosierdzie', będące spełnieniem <br>&lt;page nr=269&gt;<br>marzeń ludzkości o tym, by człowiek nie musiał wybierać między dobrem <br>a złem, tylko po prostu spontanicznie działał zgodnie z duchem miłości. <br>Istotę 'wielkiego miłosierdzia' można więc wyrazić, cytując słowa św. <br>Augustyna: "Kochaj i
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego