Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
do 'oświecenia' jest przekroczenie

dualizmu wszelkich przeciwieństw, zwane w Sutrze Vimalakirtiego 'bramą
niedualizmu' (chiń. bu'erfamen; jap. funihomon).
Warto zwrócić uwagę na to, iż Daito Kokushi uzasadniał swoją krytykę
'zen jako oczekiwania na oświecenie' właśnie koniecznością wyjścia poza
wszelki pojęciowy dualizm: "'Droga' transceduje takie pojęcia jak przychodzenie i odchodzenie, ruch i bezruch, a więc nie można dostąpić
'oświecenia', wyczekując go". 'Oświecenie' nie może zostać uprzedmiotowione,
nie może więc także stać się przedmiotowym celem podmiotowych
starań. Człowiek nie musi zmienić się w 'buddę', aby nastąpiła
tożsamość 'jaźni jednostkowej' i 'natury buddy'- zgodnie z logiką 'absolutnie
sprzecznej samotożsamości' człowiek w każdym momencie j e
do 'oświecenia' jest przekroczenie <br>&lt;page nr=79&gt;<br>dualizmu wszelkich przeciwieństw, zwane w Sutrze Vimalakirtiego 'bramą <br>niedualizmu' (chiń. bu'erfamen; jap. funihomon). <br>Warto zwrócić uwagę na to, iż Daito Kokushi uzasadniał swoją krytykę <br>'zen jako oczekiwania na oświecenie' właśnie koniecznością wyjścia poza <br>wszelki pojęciowy dualizm: &lt;q&gt;"'Droga' transceduje takie pojęcia jak przychodzenie i odchodzenie, ruch i bezruch, a więc nie można dostąpić <br>'oświecenia', wyczekując go".&lt;/&gt; 'Oświecenie' nie może zostać uprzedmiotowione, <br>nie może więc także stać się przedmiotowym celem podmiotowych <br>starań. Człowiek nie musi zmienić się w 'buddę', aby nastąpiła <br>tożsamość 'jaźni jednostkowej' i 'natury buddy'- zgodnie z logiką 'absolutnie <br>sprzecznej samotożsamości' człowiek w każdym momencie j e
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego