Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
a sprzeczne wnioski pojawiają się
dopiero jako rezultat przeprowadzonej analizy. 'Oświecenie' jest możliwe
właśnie dlatego, że rozum klasyczny, napotykając własne (logiczne) ograniczenia,
dąży do ich przekroczenia.
Także zmiana perspektywy postrzegania rzeczywistości nie oznacza
unicestwienia rozumu klasycznego, gdyż okazuje się, że jest on częścią
rozumu paradoksowego. Dualizm podmiotu i przedmiotu jest bowiem tylko
jednym z aspektów rzeczywistości 'absolutnie sprzecznej samotożsamości'.
Chociaż rozum, który jest zdolny do refleksji nad 'oświeceniem', nie jest
rozumem klasycznym (czyli rozumem funkcjonującym zgodnie z logiką
formalną), ale rozumem paradoksowym, w refleksji nad 'oświeceniem', której
rezultatem jest opis pośredni, używane są znaki związane z logiką klasyczną.
Rozum klasyczny i
a sprzeczne wnioski pojawiają się <br>dopiero jako rezultat przeprowadzonej analizy. 'Oświecenie' jest możliwe <br>właśnie dlatego, że rozum klasyczny, napotykając własne (logiczne) ograniczenia, <br>dąży do ich przekroczenia. <br>Także zmiana perspektywy postrzegania rzeczywistości nie oznacza <br>unicestwienia rozumu klasycznego, gdyż okazuje się, że jest on częścią <br>rozumu paradoksowego. Dualizm podmiotu i przedmiotu jest bowiem tylko <br>jednym z aspektów rzeczywistości 'absolutnie sprzecznej samotożsamości'. <br>Chociaż rozum, który jest zdolny do refleksji nad 'oświeceniem', nie jest <br>rozumem klasycznym (czyli rozumem funkcjonującym zgodnie z logiką <br>formalną), ale rozumem paradoksowym, w refleksji nad 'oświeceniem', której <br>rezultatem jest opis pośredni, używane są znaki związane z logiką klasyczną. <br>Rozum klasyczny i
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego