Typ tekstu: Książka
Autor: Czapski Józef
Tytuł: Patrząc
Rok wydania: 1996
Lata powstania: 1952-1954
barbarzyńców rozkładać, a ze Wschodu wkracza do sztuki świat abstrakcji i fantastyki, powstaje sztuka bizantyńska, ginie widzenie epikurejskie xenionów, przedmioty tracą czar delikatny i zmysłowy, obrastają twardym konturem. Natura ulega coraz bardziej arbitralnej deformacji i stylizacji. Przedmiot w bizantyńskich wczesnochrześcijańskich mozaikach: potrawy Ostatniej Wieczerzy, kałamarze ewangelistów - nabiera form uproszczonych i brutalnych. Ileż konkretnych analogii z reakcją antyimpresjonistyczną Cézanne'a, a potem kubistów. Sztuka przechodzi od realizmu pierwszych wieków po Chrystusie aż na granice ideogramu. Martwa natura zostaje usunięta na margines sztuki jako atrybut znowu podrzędny. Ale ileż innego, nowego piękna w "kubistycznych" nawarstwieniach murów na dopiero po pierwszej wojnie odkrytych mozaikach w
barbarzyńców rozkładać, a ze Wschodu wkracza do sztuki świat abstrakcji i fantastyki, powstaje sztuka bizantyńska, ginie widzenie epikurejskie xenionów, przedmioty tracą czar delikatny i zmysłowy, obrastają twardym konturem. Natura ulega coraz bardziej arbitralnej deformacji i stylizacji. Przedmiot w bizantyńskich wczesnochrześcijańskich mozaikach: potrawy Ostatniej Wieczerzy, kałamarze ewangelistów - nabiera form uproszczonych i brutalnych. Ileż konkretnych analogii z reakcją antyimpresjonistyczną Cézanne'a, a potem kubistów. Sztuka przechodzi od realizmu pierwszych wieków po Chrystusie aż na granice ideogramu. Martwa natura zostaje usunięta na margines sztuki jako atrybut znowu podrzędny. Ale ileż innego, nowego piękna w "kubistycznych" nawarstwieniach murów na dopiero po pierwszej wojnie odkrytych mozaikach w
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego