się na szczyt góry, wszystko widać od <br>razu". <br>Teoria 'oświecenia nagłego' była szeroko dyskutowana w Chinach od <br>połowy VI wieku i doprowadziła do zażartych sporów na temat dwóch <br>rodzajów 'oświecenia', tak zwanego 'oświecenia pierwotnego' (chiń. benjue; <br>jap. hongaku) i 'oświecenia osiągniętego' (chiń. shijue; jap. shikaku). Teoria <br>'oświecenia nagłego' od początku była związana z koncepcją 'oświecenia <br>pierwotnego', czyli z teorią uniwersalnej 'natury buddy'. Właśnie dlatego, że <br>każdy ma 'naturę buddy', 'oświecenie' może być nagłe, gdyż człowiek nie <br>musi nic zdobywać, wystarczy, że odkryje to, co zawsze było w jego <br>posiadaniu. Orędownicy 'oświecenia nagłego' krytykowali pojęcie 'oświecenia <br>osiągniętego', twierdząc, że ten, kto ma 'naturę