Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
powstaje monumentalny żywy obraz, na tle którego tym mocniej brzmi kilka zaledwie wypowiedzianych słów. Kwintesencją sceniczności jest obraz odwrotu spod Moskwy. W tle Berezyna; na scenie muzykanci, spostrzegają Napoleona idącego z grupą żołnierzy, wołają "cesarz! cesarz!" i grają melodię Czyż może być lepiej? Napoleon mówi: "Nie, dzieci! Grajcie Za powodzenie cesarstwa!" W miarę jak muzyka się oddala, coraz słabiej widać żołnierzy: upadają, zasypuje ich śnieg. To całość sceny.
Znakomite to wykorzystanie możliwości efektów inscenizacyjnych, obrazu, muzyki, ruchu, słowa - spójnie wszystko współtworzy patetyczną wizję upadku armii i potęgi wielbionego cesarza. Mimo to zdumiewa, że ten tak wielkich nakładów wymagający dramat został wystawiony
powstaje monumentalny żywy obraz, na tle którego tym mocniej brzmi kilka zaledwie wypowiedzianych słów. Kwintesencją sceniczności jest obraz odwrotu spod Moskwy. W tle Berezyna; na scenie muzykanci, spostrzegają Napoleona idącego z grupą żołnierzy, wołają "cesarz! cesarz!" i grają melodię Czyż może być lepiej? Napoleon mówi: "Nie, dzieci! Grajcie Za powodzenie cesarstwa!" W miarę jak muzyka się oddala, coraz słabiej widać żołnierzy: upadają, zasypuje ich śnieg. To całość sceny.<br>Znakomite to wykorzystanie możliwości efektów inscenizacyjnych, obrazu, muzyki, ruchu, słowa - spójnie wszystko współtworzy patetyczną wizję upadku armii i potęgi wielbionego cesarza. Mimo to zdumiewa, że ten tak wielkich nakładów wymagający dramat został wystawiony
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego