Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
rannego zatrutą strzałą, który nie pozwoli się leczyć,
dopóki nie otrzyma odpowiedzi na wszystkie nurtujące go pytania - Kto do
niego strzelił? Jak wyglądał? Jakiego był pochodzenia?. Jednak inna
wypowiedź Śakyamuniego w tym samym kontekście pozwala łączyć jego

milczenie z pojęciem 'środkowej drogi'. Śakyamuni zapytany o istnienie 'ja'
nie odpowiedział nic, chociaż właściwie z punktu widzenia swojej nauki
o nieistnieniu odrębnego 'ja' powinien był zaprzeczyć. Zapytany przez
Anandę o przyczynę swojego milczenia, odparł, że nie mógł powiedzieć
"tak", gdyż oznaczałoby to fałszywe opowiedzenie się za istnieniem odrębnego
'ja'. Gdyby zaś powiedział "nie", byłoby to równoznaczne z przyjęciem
stanowiska nihilizmu. Z wypowiedzi Śakyamuniego
rannego zatrutą strzałą, który nie pozwoli się leczyć, <br>dopóki nie otrzyma odpowiedzi na wszystkie nurtujące go pytania - Kto do <br>niego strzelił? Jak wyglądał? Jakiego był pochodzenia?. Jednak inna <br>wypowiedź Śakyamuniego w tym samym kontekście pozwala łączyć jego <br>&lt;page nr=249&gt;<br>milczenie z pojęciem 'środkowej drogi'. Śakyamuni zapytany o istnienie 'ja'<br>nie odpowiedział nic, chociaż właściwie z punktu widzenia swojej nauki <br>o nieistnieniu odrębnego 'ja' powinien był zaprzeczyć. Zapytany przez <br>Anandę o przyczynę swojego milczenia, odparł, że nie mógł powiedzieć <br>"tak", gdyż oznaczałoby to fałszywe opowiedzenie się za istnieniem odrębnego <br>'ja'. Gdyby zaś powiedział "nie", byłoby to równoznaczne z przyjęciem <br>stanowiska nihilizmu. Z wypowiedzi Śakyamuniego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego