Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
do podstaw
'jaźni jednostkowej' otwiera nową perspektywę postrzegania rzeczywistości,
którą jest sprzeczna tożsamość przeciwieństw.
Do tego typu należy także cytowany wcześniej koan ze zbioru Bezbramna
brama: "Jaźń jest 'buddą' ", gdyż zmienna, skalana 'jaźń jednostkowa' jest
przeciwieństwem niezmiennej i nieskalanej jaźni 'buddy'.
W sutrach buddyjskich znajdujemy także przekonanie o tym, że "cierpienia
kolejnych wcieleń i ostateczne wyzwolenie są tym samym, nie są różne".
Według Nishidy teoria tożsamości sfery narodzin i śmierci i sfery, w której
nic się nie rodzi i nic nie umiera (chiń. shengsi ji niepan; jap. sho ji
soku nehan), tak charakterystyczna dla buddyzmu Wielkiego Wozu, powinna
także być interpretowana
do podstaw <br>'jaźni jednostkowej' otwiera nową perspektywę postrzegania rzeczywistości, <br>którą jest sprzeczna tożsamość przeciwieństw. <br>Do tego typu należy także cytowany wcześniej koan ze zbioru Bezbramna <br>brama: "Jaźń jest 'buddą' ", gdyż zmienna, skalana 'jaźń jednostkowa' jest <br>przeciwieństwem niezmiennej i nieskalanej jaźni 'buddy'. <br>W sutrach buddyjskich znajdujemy także przekonanie o tym, że "cierpienia <br>kolejnych wcieleń i ostateczne wyzwolenie są tym samym, nie są różne". <br>Według Nishidy teoria tożsamości sfery narodzin i śmierci i sfery, w której <br>nic się nie rodzi i nic nie umiera (chiń. shengsi ji niepan; jap. sho ji <br>soku nehan), tak charakterystyczna dla buddyzmu Wielkiego Wozu, powinna <br>także być interpretowana
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego