Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Literatura
Nr: 2
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1984
w jego oczach zwyczajną tautologią. Dlatego też w przekonaniu filozofa jałową całkowicie i opartą na nieporozumieniu byłaby próba jakiejś ostatecznej czy wyczerpującej definicji bycia Dasein. Nie można bowiem zdefiniować tego, co z konieczności jest zmienne i niestałe, co jest możliwością.
Oto dlaczego Heidegger odrzuca zdecydowanie scholastyczne pojęcie existentia jako nie dające się zastosować do bytu ludzkiego. Typ istnienia opisywany przez to słowo (istnienie rzeczy, która jest tym, czym jest, która jest zamknięta w sobie) oznacza bowiem właśnie inercję i pełne zdeterminowanie przez czynniki zewnętrzne, gdy Dasein jest wedle niego - autodeterminacją, rzeczywistością nieprzesądzoną i dynamiczną, która określa i tworzy siebie wedle możliwości, o których
w jego oczach zwyczajną tautologią. Dlatego też w przekonaniu filozofa jałową całkowicie i opartą na nieporozumieniu byłaby próba jakiejś ostatecznej czy wyczerpującej definicji bycia &lt;tit&gt;Dasein&lt;/&gt;. Nie można bowiem zdefiniować tego, co z konieczności jest zmienne i niestałe, co jest możliwością.<br>Oto dlaczego Heidegger odrzuca zdecydowanie scholastyczne pojęcie &lt;hi rend="italic"&gt;existentia&lt;/&gt; jako nie dające się zastosować do bytu ludzkiego. Typ istnienia opisywany przez to słowo (istnienie rzeczy, która jest tym, czym jest, która jest zamknięta w sobie) oznacza bowiem właśnie inercję i pełne zdeterminowanie przez czynniki zewnętrzne, gdy &lt;tit&gt;Dasein&lt;/&gt; jest wedle niego - autodeterminacją, rzeczywistością nieprzesądzoną i dynamiczną, która określa i tworzy siebie wedle możliwości, o których
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego