Typ tekstu: Książka
Autor: Stanisław Dąbek
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
fugata (np. Hosann, 3 Agnus) czy duet (2 Christe). W przeciwieństwie do Maliszewskiego, Wiłkomirski dąży do zamknięcia całej formy, modyfikując w Dona nobis materiał z Kyrie. Obie msze reprezentują koncepcję formy szeregowej, dla której wzorce stanowiły zapewne msza symfoniczna (Maliszewski) i kantatowa (Wiłkomirski).
Inni twórcy we mszach pochodzących z różnych dekad posługują się w nieco odmienny sposób koncepcją formy szeregowej. T. Szeligowski w Mszy łacińskiej (1932) podkreśla ideę szeregowania jako następstwa struktur zamkniętych, wprowadzając formy instrumentalne ­ organowe: toccatę i preludium, natomiast w celu stworzenia kulminacji cyklu konstruuje dla całej części Agnus fugę. Również Krenz w Messa breve (1982) integrując Credo i
fugata (np. &lt;name type="tit"&gt;Hosann&lt;/&gt;, 3 &lt;name type="tit"&gt;Agnus&lt;/&gt;) czy duet (2 &lt;name type="tit"&gt;Christe&lt;/&gt;). W przeciwieństwie do Maliszewskiego, Wiłkomirski dąży do zamknięcia całej formy, modyfikując w &lt;name type="tit"&gt;Dona nobis&lt;/&gt; materiał z &lt;name type="tit"&gt;Kyrie&lt;/&gt;. Obie msze reprezentują koncepcję formy szeregowej, dla której wzorce stanowiły zapewne msza symfoniczna (Maliszewski) i kantatowa (Wiłkomirski).<br>Inni twórcy we mszach pochodzących z różnych dekad posługują się w nieco odmienny sposób koncepcją formy szeregowej. T. Szeligowski w Mszy łacińskiej (1932) podkreśla ideę szeregowania jako następstwa struktur zamkniętych, wprowadzając formy instrumentalne ­ organowe: toccatę i preludium, natomiast w celu stworzenia kulminacji cyklu konstruuje dla całej części &lt;name type="tit"&gt;Agnus&lt;/&gt; fugę. Również Krenz w &lt;name type="tit"&gt;Messa breve&lt;/&gt; (1982) integrując Credo i
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego