Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Studia Socjologiczne
Nr: 4
Miejsce wydania: Wrocław
Rok: 1976
człowiek, nie wiedząc o tym, bo przecież ta sytuuje się na poziomie nieświadomym, narzuca - jako podmiot - elementom odbieranym przez niego z zewnątrz. Tak zrozumiana nieświadomość - mająca funkcję symboliczną - nie ma żadnej treści, jest wyczerpana przez formalne, strukturalne prawa. Ale tylko te prawa mogą nadać znaczenie jakiejkolwiek treści.
Działalność umysłu ludzkiego dokonuje się zatem na dwóch poziomach; świadomym oraz nieświadomym. Świadome odpowiada temu, co konkretne, indywidualne, zmienne i przypadkowe, nieświadome zaś temu, co powszechne, ogólne i jednorodne.
Stwierdza się tu zatem niezmienność strukturalnego, nieświadomego wyposażenia człowieka; myślenie pierwotne, czyli
myśl nieswoja", ma więc te same formalne cechy co dzisiejsze myślenie naukowe. Jest to
człowiek, nie wiedząc o tym, bo przecież ta sytuuje się na poziomie nieświadomym, narzuca - jako podmiot - elementom odbieranym przez niego z zewnątrz. Tak zrozumiana nieświadomość - mająca funkcję symboliczną - nie ma żadnej treści, jest wyczerpana przez formalne, strukturalne prawa. Ale tylko te prawa mogą nadać znaczenie jakiejkolwiek treści.<br>Działalność umysłu ludzkiego dokonuje się zatem na dwóch poziomach; świadomym oraz nieświadomym. Świadome odpowiada temu, co konkretne, indywidualne, zmienne i przypadkowe, nieświadome zaś temu, co powszechne, ogólne i jednorodne.<br>Stwierdza się tu zatem niezmienność strukturalnego, nieświadomego wyposażenia człowieka; myślenie pierwotne, czyli <br>myśl nieswoja", ma więc te same formalne cechy co dzisiejsze myślenie naukowe. Jest to
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego