Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
zawsze w chwiejnej równowadze. Każda interwencja potwierdza ją lub rozkłada... i tym samym czyni silniejszą lub słabszą, bardziej lub mniej imperatywną, narzucającą się jako oczywistość.
Proces recepcji i modyfikacji form nigdy się właściwie u Gombrowicza nie zatrzymuje. Nawet wtedy, gdy bohater jest samotny i postanawia - na przykład - "sforsować mieszkanie" Młodziaków, "dosięgnąć ich w tej cząstce aury", którą po sobie pozostawili (F 144). Zwiedzając - pod nieobecność gospodarzy - owo "nowoczesne" universum, jakie sobie przyrządzili, chce je zepsuć, rozłożyć jakby na cząstki... Ale jak?
Tańcem! Taniec ten bowiem - taniec przeciwnika - narusza nowoczesną formę, wewnątrz której zamknęli się Młodziakowie... a już zwłaszcza Młodziakówna, u której
zawsze w chwiejnej równowadze. Każda interwencja potwierdza ją lub rozkłada... i tym samym czyni silniejszą lub słabszą, bardziej lub mniej imperatywną, narzucającą się jako oczywistość.<br>Proces recepcji i modyfikacji form nigdy się właściwie u Gombrowicza nie zatrzymuje. Nawet wtedy, gdy bohater jest samotny i postanawia - na przykład - "sforsować mieszkanie" Młodziaków, "dosięgnąć ich w tej cząstce aury", którą po sobie pozostawili (F 144). Zwiedzając - pod nieobecność gospodarzy - owo "nowoczesne" universum, jakie sobie przyrządzili, chce je zepsuć, rozłożyć jakby na cząstki... Ale jak?<br>Tańcem! Taniec ten bowiem - taniec przeciwnika - narusza nowoczesną formę, wewnątrz której zamknęli się Młodziakowie... a już zwłaszcza Młodziakówna, u której
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego