Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok wydania: 1994
Rok powstania: 1966
i ze względu na przyjętą regułę. Sytuacja taka nie zachodzi w przypadku konstruowania teorii: klasa założeń "nadbudowywanych" nad danymi doświadczenia nie jest i nie może być a priori zdefiniowana. W tym właśnie sensie budowa teorii jest działalnością twórczą.
Teorie wyjaśniająco-predykcyjne (zwane też czasem modelami matematycznymi odpowiednich klas zjawisk) nie dotrzymują kroku wynikom uzyskanym w trybie bezpośredniego wnioskowania z doświadczenia. Jest to zupełnie zrozumiałe, jeśli weźmie się pod uwagę wymagania, jakie stawia kompetencjom oraz pomysłowości badacza adekwatne wyjaśnienie zaobserwowanych prawidłowości. Nie inaczej zresztą było w dziejach przyrodoznawstwa. W przypadku nauk społecznych utrudniają sytuację zarówno swoiste przeszkody natury rzeczowej (o niektórych będzie mowa
i ze względu na przyjętą regułę. Sytuacja taka nie zachodzi w przypadku konstruowania teorii: klasa założeń "nadbudowywanych" nad danymi doświadczenia nie jest i nie może być a priori zdefiniowana. W tym właśnie sensie budowa teorii jest działalnością twórczą.<br>Teorie wyjaśniająco-predykcyjne (zwane też czasem modelami matematycznymi odpowiednich klas zjawisk) nie dotrzymują kroku wynikom uzyskanym w trybie bezpośredniego wnioskowania z doświadczenia. Jest to zupełnie zrozumiałe, jeśli weźmie się pod uwagę wymagania, jakie stawia kompetencjom oraz pomysłowości badacza adekwatne wyjaśnienie zaobserwowanych prawidłowości. Nie inaczej zresztą było w dziejach przyrodoznawstwa. W przypadku nauk społecznych utrudniają sytuację zarówno swoiste przeszkody natury rzeczowej (o niektórych będzie mowa
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego