Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
a więc błędne jest oczekiwanie, że 'oświecenie' pojawi się
jako rezultat starań podmiotu. Stąd dalsza konkluzja, iż 'oświecenia' nie
można nauczyć się tak jak każdego innego przedmiotu wiedzy rozumu.
Nauczanie zakłada istnienie przedmiotu nauczania, który można opisać
i wyjaśnić. W akcie 'oświecenia' następuje przekroczenie wszelkiego dualizmu
pojęciowego, a więc także dualizm podmiotu i przedmiotu poznania. Wszystko

to, co zostało wyodrębnione jako przedmiot, staje się przeszkodą na drodze
do 'oświecenia'. Adept zen, nie mogąc więc znaleźć oparcia w niczym, co jest
przedmiotowe, sam musi dotrzeć do źródła własnej jaźni, którym jest
'absolutnie sprzeczna samotożsamość'.
Mistrz nie może nauczyć, jak dostąpić 'oświecenia', może
a więc błędne jest oczekiwanie, że 'oświecenie' pojawi się <br>jako rezultat starań podmiotu. Stąd dalsza konkluzja, iż 'oświecenia' nie <br>można nauczyć się tak jak każdego innego przedmiotu wiedzy rozumu. <br>Nauczanie zakłada istnienie przedmiotu nauczania, który można opisać <br>i wyjaśnić. W akcie 'oświecenia' następuje przekroczenie wszelkiego dualizmu <br>pojęciowego, a więc także dualizm podmiotu i przedmiotu poznania. Wszystko <br>&lt;page nr=82&gt;<br>to, co zostało wyodrębnione jako przedmiot, staje się przeszkodą na drodze <br>do 'oświecenia'. Adept zen, nie mogąc więc znaleźć oparcia w niczym, co jest <br>przedmiotowe, sam musi dotrzeć do źródła własnej jaźni, którym jest <br>'absolutnie sprzeczna samotożsamość'. <br>Mistrz nie może nauczyć, jak dostąpić 'oświecenia', może
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego