Typ tekstu: Książka
Autor: Stanisław Dąbek
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
światowa miała nie tylko wymiar przeżyć osobistych twórców, czego wyrazem były być może wspomniane msze maryjne, komponowane w trakcie jej trwania. Powstawały także utwory tego gatunku napisane później, poświęcone pamięci jej ofiar (grupa II.3). Uniwersalne przesłanie zawiera Requiem (1946/59) Maciejewskiego, komentowane przez twórcę: "Pod koniec wojny postanowiłem skomponować dzieło, które stałoby się jednym z nielicznych przyczynków utrwalenia w ludzkiej świadomości przeświadczenia o tragicznym nonsensie wojen . Użycie monumentalnej formy ŤRequiemť wydawało się środkiem najbardziej odpowiednim dla wyrażenia rzeczy dla człowieka najważniejszych i najistotniejszych" . Penherski swoją Missa abstracta (1966) poświęcił "Pamięci ofiar wymordowanych w Kragujevcu [Kragujevac, Jugosławia] 21 października w 1941
światowa miała nie tylko wymiar przeżyć osobistych twórców, czego wyrazem były być może wspomniane msze maryjne, komponowane w trakcie jej trwania. Powstawały także utwory tego gatunku napisane później, poświęcone pamięci jej ofiar (grupa II.3). Uniwersalne przesłanie zawiera Requiem (1946/59) Maciejewskiego, komentowane przez twórcę: <q>"Pod koniec wojny postanowiłem skomponować dzieło, które stałoby się jednym z nielicznych przyczynków utrwalenia w ludzkiej świadomości przeświadczenia o tragicznym nonsensie wojen <gap>. Użycie monumentalnej formy ŤRequiemť wydawało się środkiem najbardziej odpowiednim dla wyrażenia rzeczy dla człowieka najważniejszych i najistotniejszych"</> <gap>. Penherski swoją <name type="tit">Missa abstracta</> (1966) poświęcił "<q>Pamięci ofiar wymordowanych w Kragujevcu [Kragujevac, Jugosławia] 21 października w 1941
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego