Typ tekstu: Książka
Autor: Brzeziński Jerzy
Tytuł: Metodologia badań psychologicznych
Rok: 1996
się z nim) interesowi jednostki (dziecka, obywatela siedzącego przed odbiornikiem TV, ucznia w klasie szkolnej). Możliwości nadużywania wiedzy psychologicznej zostały dobrze ukazane m. in. przez Koftę i Malak (1983; por. też: Zimbardo, Ruch, 1994; Cialdini, 1994). Może ona służyć decydentowi ze sfery praktycznego działania (np. projektującemu nowy system wychowania) podnosząc efektywność jego działań. Można tu tedy mówić o nauce w służbie ideologii. Udostępnianie specjalistycznej wiedzy psychologicznej, która może być wykorzystana wbrew interesowi jednostki, stawia psychologa w sytuacji wyboru moralnego. Z jednej strony mamy działania w interesie określonych instytucji (np. w interesie instytucji oświatowych), gdyż "postulowany" czy "uznany za pożądany stan rzeczy
się z nim) interesowi jednostki (dziecka, obywatela siedzącego przed odbiornikiem TV, ucznia w klasie szkolnej). Możliwości nadużywania wiedzy psychologicznej zostały dobrze ukazane m. in. przez Koftę i Malak (1983; por. też: Zimbardo, Ruch, 1994; Cialdini, 1994). Może ona służyć decydentowi ze sfery praktycznego działania (np. projektującemu nowy system wychowania) podnosząc efektywność jego działań. Można tu tedy mówić o nauce w służbie ideologii. Udostępnianie specjalistycznej wiedzy psychologicznej, która może być wykorzystana wbrew interesowi jednostki, stawia psychologa w sytuacji wyboru moralnego. Z jednej strony mamy działania w interesie określonych instytucji (np. w interesie instytucji oświatowych), gdyż "postulowany" czy "uznany za pożądany stan rzeczy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego