Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
się, że spiskowcy, którzy mają wyzwolić miasto, dopiero gromadzą się w górach.
Są w Konfederatach barskich analogie z III częścią Dziadów. W akcie I: cierpienia Polaków pod rosyjskim uciskiem są stylizowane podobnie, jak sceny wileńskie. Tu, w Krakowie roku 1772, patriotów także wtrąca się do więzień, odbywają się przesłuchania i egzekucje, i podobne występują osoby, jak przy Nowosilcowie: starosta z żoną, o spiskach prawiący Doktor, miecznik litewski, rozpłomieniony patriotycznym zapałem młodzieniec (znów: niemal dziecko, bo zaledwie 15-letni). I jest rosyjski satrapa, dzierżący niepodzielną władzę nad życiem i śmiercią aresztantów. Nawet wnoszona do niego petycja, skupiająca uwagę w pierwszej scenie, przypomina
się, że spiskowcy, którzy mają wyzwolić miasto, dopiero gromadzą się w górach.<br>Są w Konfederatach barskich analogie z III częścią Dziadów. W akcie I: cierpienia Polaków pod rosyjskim uciskiem są stylizowane podobnie, jak sceny wileńskie. Tu, w Krakowie roku 1772, patriotów także wtrąca się do więzień, odbywają się przesłuchania i egzekucje, i podobne występują osoby, jak przy Nowosilcowie: starosta z żoną, o spiskach prawiący Doktor, miecznik litewski, rozpłomieniony patriotycznym zapałem młodzieniec (znów: niemal dziecko, bo zaledwie 15-letni). I jest rosyjski satrapa, dzierżący niepodzielną władzę nad życiem i śmiercią aresztantów. Nawet wnoszona do niego petycja, skupiająca uwagę w pierwszej scenie, przypomina
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego