Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Literatura
Nr: 2
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1984
nie są dane od razu istnieje potrzeba fenomenologii. Komplementarnym wobec pojęcia fenomenu jest pojęcie Bytu-zakrytego".
Ten cytat uzmysławia swoistość fenomenologicznej orientacji Heideggera, który w filozofii swojej chce właśnie odsłaniać "samo Bycie" (czy ściślej, jego sens). Nic tedy dziwnego, że musiał on odrzucać husserlowskie redukcje, których celem było zawieszenie tezy egzystencjalnej odnośnie bycia poza (transcendentalną) świadomością. Dla Heideggera zadaniem fenomenologii stanie się właśnie hermeneutyka owych ukrytych struktur i sensu bycia fenomenów, a punktem wyjścia - hermeneutyka i analiza ukrytej struktury bycia bytu, "któremu jednemu chodzi o swoje własne bycie" - czyli hermeneutyka Dasein (tzw. analityka egzystencjalna).
Zadaniem owej hermeneutyki (= analityki egzystencjalnej) ma być
nie są dane od razu istnieje potrzeba fenomenologii. Komplementarnym wobec pojęcia fenomenu jest pojęcie Bytu-zakrytego".<br>Ten cytat uzmysławia swoistość fenomenologicznej orientacji Heideggera, który w filozofii swojej chce właśnie odsłaniać "samo Bycie" (czy ściślej, jego sens). Nic tedy dziwnego, że musiał on odrzucać husserlowskie redukcje, których celem było zawieszenie tezy egzystencjalnej odnośnie bycia poza (transcendentalną) świadomością. Dla Heideggera zadaniem fenomenologii stanie się właśnie hermeneutyka owych ukrytych struktur i sensu bycia fenomenów, a punktem wyjścia - hermeneutyka i analiza ukrytej struktury bycia bytu, "któremu jednemu chodzi o swoje własne bycie" - czyli hermeneutyka Dasein (tzw. analityka egzystencjalna).<br>Zadaniem owej hermeneutyki (= analityki egzystencjalnej) ma być
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego