Typ tekstu: Książka
Autor: Siwicka Dorota, Bieńczyk Marek, Nawarecki Aleksander
Tytuł: Szybko i szybciej
Rok: 1996
jest sztuką niepokoju, napięcia, ruchu, że kreuje świat, w którym, według formuły Rousseta, wszystko płynie, leci, zmienia się.
Ale szaleńczemu biegowi barokowej Atalanty wciąż przeciwstawiana jest pokusa zatrzymania się przy złotym jabłku świata, trwania "bez odmiany", jak to pisał Zbigniew Morsztyn w Emblema 89. Gorączkowa stylistyka dążenia do abstrakcyjnego skrótu, elipsy, pointy kontrastuje wciąż z obfitością wyliczeń, z osobliwymi katalogami rzeczy, niespieszną zmysłowością opisu. Barokowe poematy są zwykle rozdarte na ucieczkę od rzeczy i pożądanie rzeczy, tak jak Światowa rozkosz Hieronima Morsztyna, czy też Dafnida i Paskwalina Samuela Twardowskiego. "Popiół i perzyny" nie mogą wciąż przeważyć "pozorności złotego jabłka", a Atalanta
jest sztuką niepokoju, napięcia, ruchu, że kreuje świat, w którym, według formuły Rousseta, wszystko płynie, leci, zmienia się.<br>Ale szaleńczemu biegowi barokowej Atalanty wciąż przeciwstawiana jest pokusa zatrzymania się przy złotym jabłku świata, trwania "bez odmiany", jak to pisał Zbigniew Morsztyn w Emblema 89. Gorączkowa stylistyka dążenia do abstrakcyjnego skrótu, elipsy, pointy kontrastuje wciąż z obfitością wyliczeń, z osobliwymi katalogami rzeczy, niespieszną zmysłowością opisu. Barokowe poematy są zwykle rozdarte na ucieczkę od rzeczy i pożądanie rzeczy, tak jak Światowa rozkosz Hieronima Morsztyna, czy też Dafnida i Paskwalina Samuela Twardowskiego. "Popiół i perzyny" nie mogą wciąż przeważyć "pozorności złotego jabłka", a Atalanta
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego