Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
paradoksu'. Także w sutrach można znaleźć pouczenie, iż w akcie 'oświecenia'
następuje przekroczenie dualizmu wszelkich pojęć - w tym sensie nauki
mistrzów zen są zgodne z przesłaniem sutr. Mistrzowie zen krytykowali
studiowanie sutr, mając na myśli intelektualną analizę, która przeszkadza
w przekroczeniu dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania.
Rozdział piąty został poświęcony 'etyce paradoksowej' zen. Etyka zen
jest paradoksowa, ponieważ odrzuca przeciwieństwo dobra i zła, czyniąc
swoim ideałem 'wielkie miłosierdzie' (sanskr. mahakaruna; chiń. dabei; jap.
daihi), płynące ze współodczuwania, które nie może być uwięzione w literze
prawa, gdyż jest duchem prawa. Tak rozumiane miłosierdzie jest logiczną
Buddyzm Wielkiego Wozu (sanskr. mahayana; chiń. dacheng
paradoksu'. Także w sutrach można znaleźć pouczenie, iż w akcie 'oświecenia' <br>następuje przekroczenie dualizmu wszelkich pojęć - w tym sensie nauki <br>mistrzów zen są zgodne z przesłaniem sutr. Mistrzowie zen krytykowali <br>studiowanie sutr, mając na myśli intelektualną analizę, która przeszkadza <br>w przekroczeniu dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania. <br>Rozdział piąty został poświęcony 'etyce paradoksowej' zen. Etyka zen <br>jest paradoksowa, ponieważ odrzuca przeciwieństwo dobra i zła, czyniąc <br>swoim ideałem 'wielkie miłosierdzie' (sanskr. mahakaruna; chiń. dabei; jap. <br>daihi), płynące ze współodczuwania, które nie może być uwięzione w literze <br>prawa, gdyż jest duchem prawa. Tak rozumiane miłosierdzie jest logiczną <br>Buddyzm Wielkiego Wozu (sanskr. mahayana; chiń. dacheng
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego