Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
w konsekwencji ekspresji: chorał gregoriański w postaci oryginalnej i pozbawione
zarówno chorału, jak i jego zabarwienia struktury wielogłosowe. Jest to zestawienie
(zgodne zresztą z tradycją), nie zaś zderzanie czy konfrontacja. W konsekwencji
powstaje typ ekspresji heterogenicznej, tworzony na zasadzie kontaminacji, w
której chorał gregoriański jest jednym z jej elementów.
Zróżnicowanie fakturalne związane z wykorzystaniem chorału gregoriańskiego
stosuje także Nowowiejski w Missa de Lourdes (d'apr`es des motifs de la Messe
Royale de Dumont) op. 49 nr 5 (po 1937). Zgodnie ze wskazówką umieszczoną w
tytule mszy kompozytor posługuje się (za wyjątkiem Benedictus) materiałem ordinarium
missae zaczerpniętym z Missa Regia ­ XVII-wiecznej
w konsekwencji ekspresji: chorał gregoriański w postaci oryginalnej i pozbawione <br>zarówno chorału, jak i jego zabarwienia struktury wielogłosowe. Jest to zestawienie <br>(zgodne zresztą z tradycją), nie zaś zderzanie czy konfrontacja. W konsekwencji <br>powstaje typ ekspresji heterogenicznej, tworzony na zasadzie kontaminacji, w <br>której chorał gregoriański jest jednym z jej elementów.<br> Zróżnicowanie fakturalne związane z wykorzystaniem chorału gregoriańskiego <br>stosuje także Nowowiejski w Missa de Lourdes (d'apr`es des motifs de la Messe <br>Royale de Dumont) op. 49 nr 5 (po 1937). Zgodnie ze wskazówką umieszczoną w <br>tytule mszy kompozytor posługuje się (za wyjątkiem Benedictus) materiałem ordinarium <br>missae zaczerpniętym z Missa Regia ­ XVII-wiecznej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego