Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Literatura
Nr: 2
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1984
wprawdzie Dasein nie podlega żadnym determinacjom z zewnątrz, to przecież u Heideggera można by znaleźć jakby ideę swoistej "przyczynowości" dochodzącej do głosu w obszarze samej egzystencji. Egzystencja ta bowiem jest każdorazowo już "obciążona" swoimi dawnymi wyborami (zrealizowanymi możliwościami), i chociaż ów typ "determinacji" nie ma w sobie nic z nieuchronnej fatalności mogąc być przerwany czy przełamany (egzystencja może przejść radykalną transformację, mówiąc językiem heideggerowskim - może przejść "do innego sposobu bycia") - to przecież taka "konwersja" nie jest dziełem wolności arbitralnej jako czystej negatywności, jako czystej neantyzacji i zdolności rozpoczynania wszystkiego od nowa. Przeciwnie - wedle Heideggera owa transformacja musi być "umotywowana" (Heidegger przedsiębrał
wprawdzie <tit>Dasein</> nie podlega żadnym determinacjom z zewnątrz, to przecież u Heideggera można by znaleźć jakby ideę swoistej "przyczynowości" dochodzącej do głosu w obszarze samej egzystencji. Egzystencja ta bowiem jest każdorazowo już "obciążona" swoimi dawnymi wyborami (zrealizowanymi możliwościami), i chociaż ów typ "determinacji" nie ma w sobie nic z nieuchronnej fatalności mogąc być przerwany czy przełamany (egzystencja może przejść radykalną transformację, mówiąc językiem heideggerowskim - może przejść "do innego sposobu bycia") - to przecież taka "konwersja" nie jest dziełem wolności arbitralnej jako czystej negatywności, jako czystej neantyzacji i zdolności rozpoczynania wszystkiego od nowa. Przeciwnie - wedle Heideggera owa transformacja musi być "umotywowana" (Heidegger przedsiębrał
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego