Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
co
relatywne, i tego, co absolutne, należy interpretować z punktu widzenia logiki
'absolutnie sprzecznej samotożsamości'. Dowodem na to jest także teoria
tożsamości 'jaźni zwyczajnej' i 'oświecenia', która nie pozostawia wątpliwości,
iż tożsama z 'jaźnią oświeconą' jest 'jaźń zwyczajna', a nie jaźń przekształcona.
Nishida podkreślał, że filozofia zen różni się od filozofii mistycznej
Zachodu (Plotyn, Eckhart czy Boehme), w której zetknięcie człowieka
z Absolutem zawsze oznacza odejście od 'jaźni zwyczajnej', czyli zwyczajnego
postrzegania świata. Przyczyną takiego stanowiska filozofii zachodniej jest
zasada niesprzeczności logiki klasycznej, według której przeciwieństwa (a więc
także przeciwieństwo sacrum i profanum) wzajemnie się wykluczają. Tymczasem
zgodnie z logiką 'absolutnie
co <br>relatywne, i tego, co absolutne, należy interpretować z punktu widzenia logiki <br>'absolutnie sprzecznej samotożsamości'. Dowodem na to jest także teoria <br>tożsamości 'jaźni zwyczajnej' i 'oświecenia', która nie pozostawia wątpliwości, <br>iż tożsama z 'jaźnią oświeconą' jest 'jaźń zwyczajna', a nie jaźń przekształcona. <br>Nishida podkreślał, że filozofia zen różni się od filozofii mistycznej <br>Zachodu (Plotyn, Eckhart czy Boehme), w której zetknięcie człowieka <br>z Absolutem zawsze oznacza odejście od 'jaźni zwyczajnej', czyli zwyczajnego <br>postrzegania świata. Przyczyną takiego stanowiska filozofii zachodniej jest <br>zasada niesprzeczności logiki klasycznej, według której przeciwieństwa (a więc <br>także przeciwieństwo sacrum i profanum) wzajemnie się wykluczają. Tymczasem <br>zgodnie z logiką 'absolutnie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego