Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
na szkołę
południową ('oświecenia nagłego') i szkołę północną ('oświecenia stopniowego')
nie powinien więc być traktowany jako opozycja dwóch zorganizowanych
odłamów zen, niemniej jednak rozbieżność opinii na temat natury 'oświecenia'
pozostaje faktem. Co prawda Thomas Cleary krytykuje tych, którzy uważają,
że dyskusja nad 'oświeceniem nagłym' i 'oświeceniem stopniowym' była
kluczowa dla formowania się zen, powołując się na wypowiedź Guifenga

Zongmi (jap. Keiho Shumitsu, 780-841), uznanego jednocześnie za mistrza
zen i mistrza szkoły kegon, który twierdził, że zarówno Huineng, jak
i Shenxiu są prawowitymi następcami Hongrena. Najprawdopodobniej
można mówić o konkretnych jednostkach uwikłanych w konflikt. Shenhui
uważał orędowników 'oświecenia stopniowego' za heretyków
na szkołę <br>południową ('oświecenia nagłego') i szkołę północną ('oświecenia stopniowego') <br>nie powinien więc być traktowany jako opozycja dwóch zorganizowanych <br>odłamów zen, niemniej jednak rozbieżność opinii na temat natury 'oświecenia' <br>pozostaje faktem. Co prawda Thomas Cleary krytykuje tych, którzy uważają, <br>że dyskusja nad 'oświeceniem nagłym' i 'oświeceniem stopniowym' była <br>kluczowa dla formowania się zen, powołując się na wypowiedź Guifenga <br>&lt;page nr=243&gt;<br>Zongmi (jap. Keiho Shumitsu, 780-841), uznanego jednocześnie za mistrza <br>zen i mistrza szkoły kegon, który twierdził, że zarówno Huineng, jak <br>i Shenxiu są prawowitymi następcami Hongrena. Najprawdopodobniej <br>można mówić o konkretnych jednostkach uwikłanych w konflikt. Shenhui <br>uważał orędowników 'oświecenia stopniowego' za heretyków
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego