Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
ciemność bywa rozjaśniana tajemniczą poświatą księżyca, rozstępujących się mgieł, wschodzącej zorzy.
Gdyby respektować dokładnie wskazówki Słowackiego, ilość scen "nocnych", tak dobrze współtworzących "romantyczną" atmosferę, byłaby w teatrze realnym chyba nadmierna, męcząca; można mniemać, że to właśnie skutek bywania w teatrze, zauroczenia efektami groźnej malowniczości nocy. Słowacki był mistrzem modulacji, półcieni, gaśnięć, rozjaśnień, zawsze przekształcających atmosferę emocjonalną. Operowanie światłem wchodziło też - nie zawsze oczywiście - w zakres tak świetnych w jego dramatach obrazów metamorfoz rzeczy, osób i świata.
Oczywiście, we wszelkich romantycznych dramatach, nie tylko Słowackiego, światło odgrywa ważną rolę. Nocna pora, gdy nic (lub prawie nic) na scenie nie widać wokół bohatera
ciemność bywa rozjaśniana tajemniczą poświatą księżyca, rozstępujących się mgieł, wschodzącej zorzy.<br>Gdyby respektować dokładnie wskazówki Słowackiego, ilość scen "nocnych", tak dobrze współtworzących "romantyczną" atmosferę, byłaby w teatrze realnym chyba nadmierna, męcząca; można mniemać, że to właśnie skutek bywania w teatrze, zauroczenia efektami groźnej malowniczości nocy. Słowacki był mistrzem modulacji, półcieni, gaśnięć, rozjaśnień, zawsze przekształcających atmosferę emocjonalną. Operowanie światłem wchodziło też - nie zawsze oczywiście - w zakres tak świetnych w jego dramatach obrazów metamorfoz rzeczy, osób i świata.<br>Oczywiście, we wszelkich romantycznych dramatach, nie tylko Słowackiego, światło odgrywa ważną rolę. Nocna pora, gdy nic (lub prawie nic) na scenie nie widać wokół bohatera
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego