zarządzania jakością,<br> czynne zaangażowanie kierownictwa wszystkich poziomów zarządzania,<br> czynne uczestnictwo załogi, nie wynikające z przymusu administracyjnego (służbowego) lecz z wewnętrznych przekonań,<br> wkomponowanie SZJ w system zarządzania przedsiębiorstwa (w modelu doskonałym systemy te całkowicie się pokrywają),<br> rozszerzenie zakresu SZJ poza jakość wyrobów finalnych i podstawowych procesów produkcji,<br> dążenie do poprawy efektywności gospodarowania zasobami oraz skuteczności osiągania i harmonijnego łączenia celów przedsiębiorstwa, jego klientów, pracowników i innych podmiotów.<br>Projektowanie organizatorskie SZJ w przedsiębiorstwie produkcyjnym jest działaniem złożonym, wymagającym szerokiego współuczestnictwa załogi oraz uwzględniającym ujęcia: organizacyjne, techniczne, ekonomiczne i społeczne. Jak wiadomo, SZJ występuje w postaci wielopoziomowej struktury systemu zarządzającego jakością i systemu zarządzanego