Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
nie oznacza przekroczenia dualizmu wykluczających się przeciwieństw. O tym, że 'środkową drogą' Buddy Śakyamuniego jest 'absolutnie
sprzeczna samotożsamość', świadczy fakt, że nie wypowiedział się on ani
twierdząco, ani przecząco w następujących fundamentalnych kwestiach: czy
świat ma swój początek i kres; czy Tathagata istnieje po śmierci; czy ciało
i dusza są identyczne. Odpowiedzią Śakyamuniego było milczenie. Wydaje
się mało prawdopodobne, aby milczenie to miało być po prostu wyrazem
agnostycyzmu. Nie wydaje się też możliwe, aby Śakyamuni, dostąpiwszy
'oświecenia', nie znał odpowiedzi na tak istotne pytania i przezornie
zachował milczenie, ukrywając w ten sposób swoją niewiedzę.
Dlaczego więc Śakyamuni nie odpowiedział na te
nie oznacza przekroczenia dualizmu wykluczających się przeciwieństw. O tym, że 'środkową drogą' Buddy Śakyamuniego jest 'absolutnie <br>sprzeczna samotożsamość', świadczy fakt, że nie wypowiedział się on ani <br>twierdząco, ani przecząco w następujących fundamentalnych kwestiach: czy <br>świat ma swój początek i kres; czy Tathagata istnieje po śmierci; czy ciało <br>i dusza są identyczne. Odpowiedzią Śakyamuniego było milczenie. Wydaje <br>się mało prawdopodobne, aby milczenie to miało być po prostu wyrazem <br>agnostycyzmu. Nie wydaje się też możliwe, aby Śakyamuni, dostąpiwszy <br>'oświecenia', nie znał odpowiedzi na tak istotne pytania i przezornie <br>zachował milczenie, ukrywając w ten sposób swoją niewiedzę. <br>Dlaczego więc Śakyamuni nie odpowiedział na te
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego