Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
incarnatus est ­ ex Maria Virgine (s. 11-12) w Mszy nr
5 imituje niemal in crudo styl mszy renesansowej (abstrahując oczywiście od
typu harmoniki; prz. 130). Nowowiejski najgłębiej i najbardziej nowatorsko (spośród
swoich mszy) transponuje styl polifonii wokalnej w Mszy nr 6. Przede wszystkim
ogranicza w znacznym stopniu posługiwanie się idiomem harmoniki późnoromantycznej,
z chromatyką, ekspresją interwałową, rezygnuje niemal całkowicie ze zdwojeń
unisonowo-oktawowych na rzecz archaizacji, która przeważnie ­ paradoksalnie!
­ indywidualizuje i radykalizuje brzmienie struktur. Archaizująco, zgodnie z
tradycją muzyczną, zawartością semantyczną i teologiczną wersu Qui locutus est
per Prophetas (s. 22, prz. 131), opracowuje strukturę per Prophetas z użyciem
sekundowych
incarnatus est ­ ex Maria Virgine (s. 11-12) w Mszy nr <br>5 imituje niemal in crudo styl mszy renesansowej (abstrahując oczywiście od <br>typu harmoniki; prz. 130). Nowowiejski najgłębiej i najbardziej nowatorsko (spośród <br>swoich mszy) transponuje styl polifonii wokalnej w Mszy nr 6. Przede wszystkim <br>ogranicza w znacznym stopniu posługiwanie się idiomem harmoniki późnoromantycznej, <br>z chromatyką, ekspresją interwałową, rezygnuje niemal całkowicie ze zdwojeń <br>unisonowo-oktawowych na rzecz archaizacji, która przeważnie ­ paradoksalnie! <br>­ indywidualizuje i radykalizuje brzmienie struktur. Archaizująco, zgodnie z <br>tradycją muzyczną, zawartością semantyczną i teologiczną wersu Qui locutus est <br>per Prophetas (s. 22, prz. 131), opracowuje strukturę per Prophetas z użyciem <br>sekundowych
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego