Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
w stronę jakże licznych i jakże rozmaitych wzorów. Wiele sielanek Reklewskiego powstało na kanwie utworów Gessnera, autor Obudzenia czerpał także bezpośrednio z poezji Kleista (An Wilhelmine) oraz Uza, podlegał oddziaływaniom Teokryta i Wergilego, Delille'a i Goldsmitha. Dałoby się wymienić znacznie więcej nazwisk. Skrupulatni badacze wytropią być może jeszcze inne źródła inspiracji Reklewskiego. Z drugiej jednak strony należy podkreślić, że nawet w utworach, których pierwowzory łatwo wskazać, autor poematu Cztery doby roku pozostawił wyraziste piętno twórczej osobowości. Wystarczy porównać wymieniony utwór z Gessnerowskim Der Herbst Morgen. Tityrus und Menalkas. Nawet w konwencjonalnych utworach Reklewskiego widoczna jest nieświadoma zapewne dążność autora do przełamywania
w stronę jakże licznych i jakże rozmaitych wzorów. Wiele sielanek Reklewskiego powstało na kanwie utworów Gessnera, autor Obudzenia czerpał także bezpośrednio z poezji Kleista (An Wilhelmine) oraz Uza, podlegał oddziaływaniom Teokryta i Wergilego, Delille'a i Goldsmitha. Dałoby się wymienić znacznie więcej nazwisk. Skrupulatni badacze wytropią być może jeszcze inne źródła inspiracji Reklewskiego. Z drugiej jednak strony należy podkreślić, że nawet w utworach, których pierwowzory łatwo wskazać, autor poematu Cztery doby roku pozostawił wyraziste piętno twórczej osobowości. Wystarczy porównać wymieniony utwór z Gessnerowskim Der Herbst Morgen. Tityrus und Menalkas. Nawet w konwencjonalnych utworach Reklewskiego widoczna jest nieświadoma zapewne dążność autora do przełamywania
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego