Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Fronda
Nr: 8
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
czasy dawno minęły, bo ludzie nie znają już obyczajów. Te obyczaje trzeba wprowadzać.

- Czyli trudno mówić o konserwatyzmie, bo nie ma czego konserwować. Trzeba zatem odtwarzać, a żeby odtwarzać trzeba mieć motywację.

- I trzeba mieć podstawowe wzorce. We Wspólnocie Błogosławieństw dostrzegłem np., że takim modelem zachowań w sytuacji mniejszości jest instytucja synagogi u Żydów. Oni wymyślili taką instytucję, aby przechować wiarę - co tu dużo mówić, podobną do naszej - w nieprzyjaznym środowisku. Podobnie rzecz się ma z obyczajami domowymi u Żydów w diasporze. Przecież my zupełnie nie posiadamy obyczajów domowych. Zajmowałem się swego czasu sporo obyczajami, bo to podstawowy problem dla konserwatysty
czasy dawno minęły, bo ludzie nie znają już obyczajów. Te obyczaje trzeba wprowadzać.<br><br> - Czyli trudno mówić o konserwatyzmie, bo nie ma czego konserwować. Trzeba zatem odtwarzać, a żeby odtwarzać trzeba mieć motywację.<br><br> - I trzeba mieć podstawowe wzorce. We Wspólnocie Błogosławieństw dostrzegłem np., że takim modelem zachowań w sytuacji mniejszości jest instytucja synagogi u Żydów. Oni wymyślili taką instytucję, aby przechować wiarę - co tu dużo mówić, podobną do naszej - w nieprzyjaznym środowisku. Podobnie rzecz się ma z obyczajami domowymi u Żydów w diasporze. Przecież my zupełnie nie posiadamy obyczajów domowych. Zajmowałem się swego czasu sporo obyczajami, bo to podstawowy problem dla konserwatysty
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego