Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
wielogłosowej mszy chorałowej ­ wielkiej tradycji
muzyki liturgicznej Kościoła katolickiego. Wielogłosowe msze chorałowe polskich
kompozytorów XX w. nawiązują bowiem wyraźnie do niektórych idei tradycji mszalnej
XV, a zwłaszcza XVI stulecia. To nawiązanie widać w realizacji idei jedności,
integracji cyklu materiałem chorału gregoriańskiego. Podobnie do wielogłosowej
europejskiej chorałowej mszy renesansowej, także współcześnie integrowano cykl
bądź materiałem jednego gatunku chorału m.in. antyfony (Garbusiński, Feicht),
bądź częściej wykorzystywano wzorce ordinarium missae różnych cykli gregoriańskich
(Nowowiejski, Miazga, Bernat).
Idea chorałowej mszy renesansowej, realizowana przez polskich kompozytorów
XX w., wiąże się także z architektoniczną, a więc formotwórczą funkcją chorału
gregoriańskiego. Poszczególne bowiem struktury wzorca wiązano z
wielogłosowej mszy chorałowej ­ wielkiej tradycji <br>muzyki liturgicznej Kościoła katolickiego. Wielogłosowe msze chorałowe polskich <br>kompozytorów XX w. nawiązują bowiem wyraźnie do niektórych idei tradycji mszalnej <br>XV, a zwłaszcza XVI stulecia. To nawiązanie widać w realizacji idei jedności, <br>integracji cyklu materiałem chorału gregoriańskiego. Podobnie do wielogłosowej <br>europejskiej chorałowej mszy renesansowej, także współcześnie integrowano cykl <br>bądź materiałem jednego gatunku chorału m.in. antyfony (Garbusiński, Feicht), <br>bądź częściej wykorzystywano wzorce ordinarium missae różnych cykli gregoriańskich <br>(Nowowiejski, Miazga, Bernat).<br> Idea chorałowej mszy renesansowej, realizowana przez polskich kompozytorów <br>XX w., wiąże się także z architektoniczną, a więc formotwórczą funkcją chorału <br>gregoriańskiego. Poszczególne bowiem struktury wzorca wiązano z
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego