Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
nie wierzą w to, iż
mają 'naturę buddy', poszukują jej na zewnątrz.
Interesującą definicję 'jaźni wierzącej' (chiń. xinxin; jap. shinjin) znajdujemy
w następującym fragmencie poematu Sengcana:
Wszelkie zwątpienie ustępuje całkowicie,
prawdziwa wiara zostaje przywrócona w swojej pierwotnej formie. [...]
'Jaźń wierząca' nie jest podzielona,
niedualna jest 'jaźń wierząca'.
Słowa Sengcana, iż 'jaźń wierząca' nie jest podzielona, świadczą o tym,
że prawdziwa wiara oznacza stan przekroczenia wszelkiego dualizmu. Wiara
nie jest więc przyczyną 'oświecenia', ale samym 'oświeceniem'. W tym sensie
można powiedzieć, iż wiara jest nierozerwalnie związana z 'naturą buddy'.
Jest to możliwe tylko wtedy, gdy wiara nie jest rozumiana jako akceptacja
prawd
nie wierzą w to, iż <br>mają 'naturę buddy', poszukują jej na zewnątrz. <br>Interesującą definicję 'jaźni wierzącej' (chiń. xinxin; jap. shinjin) znajdujemy <br>w następującym fragmencie poematu Sengcana: <br>&lt;q&gt;Wszelkie zwątpienie ustępuje całkowicie, <br>prawdziwa wiara zostaje przywrócona w swojej pierwotnej formie. [...] <br>'Jaźń wierząca' nie jest podzielona, <br>niedualna jest 'jaźń wierząca'.&lt;/&gt; <br>Słowa Sengcana, iż 'jaźń wierząca' nie jest podzielona, świadczą o tym, <br>że prawdziwa wiara oznacza stan przekroczenia wszelkiego dualizmu. Wiara <br>nie jest więc przyczyną 'oświecenia', ale samym 'oświeceniem'. W tym sensie <br>można powiedzieć, iż wiara jest nierozerwalnie związana z 'naturą buddy'. <br>Jest to możliwe tylko wtedy, gdy wiara nie jest rozumiana jako akceptacja <br>prawd
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego