Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
wszystko jest jednym, tak więc części, na które przecina miecz jakąś rzecz,
tak naprawdę są jedną częścią.

Analizując metafory i symbole zen, należy przede wszystkim wyróżnić te,
których znaczenie można sprowadzić do jednego z typów sądu paradoksowego.
Przykładem symbolu, który wyraża 'absolutnie sprzeczną samotożsamość',
jest określenie 'kwiaty nieba' (chiń. konghua; jap. kuge). Ze względu na dwa
znaczenia chińskiego znaku kong - pustka i niebo, termin ten można także
przetłumaczyć jako 'kwiaty pustki', co nie zmienia paradoksalnego sensu tego
symbolu. Jak można mówić o 'kwiatach pustki' czy o 'kwiatach nieba', skoro
ani pustka, ani niebo nie rodzą kwiatów? 'Kwiaty nieba' to kwiaty, które
wszystko jest jednym, tak więc części, na które przecina miecz jakąś rzecz, <br>tak naprawdę są jedną częścią. <br>&lt;page nr=175&gt;<br>Analizując metafory i symbole zen, należy przede wszystkim wyróżnić te, <br>których znaczenie można sprowadzić do jednego z typów sądu paradoksowego. <br>Przykładem symbolu, który wyraża 'absolutnie sprzeczną samotożsamość', <br>jest określenie 'kwiaty nieba' (chiń. konghua; jap. kuge). Ze względu na dwa <br>znaczenia chińskiego znaku kong - pustka i niebo, termin ten można także <br>przetłumaczyć jako 'kwiaty pustki', co nie zmienia paradoksalnego sensu tego <br>symbolu. Jak można mówić o 'kwiatach pustki' czy o 'kwiatach nieba', skoro <br>ani pustka, ani niebo nie rodzą kwiatów? 'Kwiaty nieba' to kwiaty, które
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego