Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
i chłopskie pokazują różne warianty traktowania podobnych motywów, których źródłem były ornamentalne wzory odrodzenia, ale które w nowym, chłopskim środowisku osiągały indywidualny kształt, tworząc czy to rysunkiem, czy kolorem, odmiany charakterystyczne dla miejscowych warsztatów. Nie lepsze, nie gorsze niż ich dworskie i mieszczańskie poprzedniczki, po prostu inne.
Malowidła były wyraziste, jaskrawe w skrzyniach krakowskich, kujawskich i późnych łowickich, stonowane, ciemne na terenie Gorców. Zręczny rzemieślnik malował je "od ręki", znakomicie wyczuwając proporcje, mniej sprawni posługiwali się patronami, a także stemplami z ziemniaka bądź buraka. Jak w wielu innych przypadkach, kompozycje ludowe łączyły doświadczenia różnych stylów historycznych, tworząc sobie właściwe efekty. Wpływ
i chłopskie pokazują różne warianty traktowania podobnych motywów, których źródłem były ornamentalne wzory odrodzenia, ale które w nowym, chłopskim środowisku osiągały indywidualny kształt, tworząc czy to rysunkiem, czy kolorem, odmiany charakterystyczne dla miejscowych warsztatów. Nie lepsze, nie gorsze niż ich dworskie i mieszczańskie poprzedniczki, po prostu inne. <br>Malowidła były wyraziste, jaskrawe w skrzyniach krakowskich, kujawskich i późnych łowickich, stonowane, ciemne na terenie Gorców. Zręczny rzemieślnik malował je "od ręki", znakomicie wyczuwając proporcje, mniej sprawni posługiwali się patronami, a także stemplami z ziemniaka bądź buraka. Jak w wielu innych przypadkach, kompozycje ludowe łączyły doświadczenia różnych stylów historycznych, tworząc sobie właściwe efekty. Wpływ
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego