Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
nic się nie rodzi i nic nie umiera' (sanskr.
nirvana; chiń. niepan; jap. nehan). Zgodnie z 'logiką paradoksu' interpretował

on bowiem także buddyjską teorię o tożsamości obu tych sfer (chiń. shengsi
ji niepan; jap. shoji soku nehan).
Interesujące jest to, że Nishida nie tylko cytuje wypowiedzi mistrzów zen
na temat 'jaźni zwyczajnej', ale na potrzeby swojej filozofii tworzy własne
pojęcie 'zwyczajnej perspektywy' (jap. byo jotei), będące odpowiednikiem tego
pierwszego terminu.
Uczeń Nanquana, Zhaozhou także nawiązywał do pojęcia 'jaźni zwyczajnej',
chcąc ustrzec swoich uczniów przed rozumieniem 'oświecenia' jako
wyeliminowanie zdroworozsądkowej perspektywy postrzegania rzeczywistości.
Zapytany przez jednego z nich o istotę nauki Buddy
nic się nie rodzi i nic nie umiera' (sanskr. <br>nirvana; chiń. niepan; jap. nehan). Zgodnie z 'logiką paradoksu' interpretował <br>&lt;page nr=55&gt;<br>on bowiem także buddyjską teorię o tożsamości obu tych sfer (chiń. shengsi <br>ji niepan; jap. shoji soku nehan). <br>Interesujące jest to, że Nishida nie tylko cytuje wypowiedzi mistrzów zen <br>na temat 'jaźni zwyczajnej', ale na potrzeby swojej filozofii tworzy własne <br>pojęcie 'zwyczajnej perspektywy' (jap. byo jotei), będące odpowiednikiem tego <br>pierwszego terminu. <br>Uczeń Nanquana, Zhaozhou także nawiązywał do pojęcia 'jaźni zwyczajnej', <br>chcąc ustrzec swoich uczniów przed rozumieniem 'oświecenia' jako <br>wyeliminowanie zdroworozsądkowej perspektywy postrzegania rzeczywistości. <br>Zapytany przez jednego z nich o istotę nauki Buddy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego