Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
ma
sensu zmieniać czegoś, co nie ma stałych cech. Mistrzowie zen wyraźnie
odróżniają 'pustkę prawdziwą' od fałszywej 'pustki jednostronnej'. 'Pustka
prawdziwa', którą Nishida określał mianem 'nicości absolutnej', jest negacją
nie tylko afirmacji, ale także negacji. Nie może zostać uprzedmiotowiona,
ponieważ jest paradoksem, czyli 'absolutnie sprzeczną samotożsamością'
bytu i niebytu. 'Jaźń jednostkowa' nie może być oczyszczana ani wyciszana
właśnie dlatego, że tego rodzaju praktyka uwikłana jest w epistemologiczny
dualizm podmiotu i przedmiotu poznania, który powinien być w akcie
'oświecenia' przekroczony. Każda próba jakościowej zmiany 'jaźni jednostkowej'
jest przedmiotowym celem zabiegów podmiotu poznania i dlatego
tego rodzaju praktyka zen została określona pejoratywnym mianem
ma <br>sensu zmieniać czegoś, co nie ma stałych cech. Mistrzowie zen wyraźnie <br>odróżniają 'pustkę prawdziwą' od fałszywej 'pustki jednostronnej'. 'Pustka<br>prawdziwa', którą Nishida określał mianem 'nicości absolutnej', jest negacją <br>nie tylko afirmacji, ale także negacji. Nie może zostać uprzedmiotowiona, <br>ponieważ jest paradoksem, czyli 'absolutnie sprzeczną samotożsamością' <br>bytu i niebytu. 'Jaźń jednostkowa' nie może być oczyszczana ani wyciszana <br>właśnie dlatego, że tego rodzaju praktyka uwikłana jest w epistemologiczny <br>dualizm podmiotu i przedmiotu poznania, który powinien być w akcie <br>'oświecenia' przekroczony. Każda próba jakościowej zmiany 'jaźni jednostkowej' <br>jest przedmiotowym celem zabiegów podmiotu poznania i dlatego <br>tego rodzaju praktyka zen została określona pejoratywnym mianem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego