krokiem, dzięki <br>któremu pozostawiamy nihilizm za plecami".</> Pozostawiamy za plecami <br>'nihilizm relatywny', by w 'nihilizmie paradoksowym' odkryć prawdę 'bycia'. <br><page nr=313><br><tit>ZAKOŃCZENIE</> <br>Analiza przeprowadzona w niniejszej pracy wykazała, że można znaleźć <br>w naukach mistrzów zen wypowiedzi potwierdzające tezy Nishidy, iż <br>kluczem do rozumienia zen jest 'logika paradoksu'. Według Nishidy teorię <br>tożsamości 'jaźni jednostkowej' i 'jaźni oświeconej', czyli tożsamości tego, co <br>relatywne, i tego, co absolutne, należy interpretować z punktu widzenia logiki <br>'absolutnie sprzecznej samotożsamości'. Dowodem na to jest także teoria <br>tożsamości 'jaźni zwyczajnej' i 'oświecenia', która nie pozostawia wątpliwości, <br>iż tożsama z 'jaźnią oświeconą' jest 'jaźń zwyczajna', a nie jaźń przekształcona. <br>Nishida podkreślał