Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok: 1994
takich form językowych, które by przypominały o autorytecie jednego z uczestników rzeczowej dyskusji i stwarzały presumpcję dodatnią dla głoszonych przez niego tez. Symetryzacja stosunków między ludźmi wspólnie dążącymi do sądów prawdziwych sprzyja krytycyzmowi, ocenie hipotez wyłącznie w kategoriach logiki i doświadczenia. Zachęca się adeptów nauki do niezważania na autorytet; pożądane jest, by się przyzwyczaili kwestionować wszelkie sądy, choćby najbardziej szacowne. Wiadomo przecież, że najlepszym uzasadnieniem tezy naukowej jest rzetelna i nieudana próba jej falsyfikacji. Nadając więc immunitet sądom znawców, pozbawilibyśmy je należytego uzasadnienia.
Podsumowując ten tok rozumowania, można powiedzieć, że w słowniku metodologii nauk nie ma miejsca dla terminu "autorytet". Co więcej, liczenie
takich form językowych, które by przypominały o autorytecie jednego z uczestników rzeczowej dyskusji i stwarzały presumpcję dodatnią dla głoszonych przez niego tez. Symetryzacja stosunków między ludźmi wspólnie dążącymi do sądów prawdziwych sprzyja krytycyzmowi, ocenie hipotez wyłącznie w kategoriach logiki i doświadczenia. Zachęca się adeptów nauki do niezważania na autorytet; pożądane jest, by się przyzwyczaili kwestionować wszelkie sądy, choćby najbardziej szacowne. Wiadomo przecież, że najlepszym uzasadnieniem tezy naukowej jest rzetelna i nieudana próba jej falsyfikacji. Nadając więc immunitet sądom znawców, pozbawilibyśmy je należytego uzasadnienia.<br> Podsumowując ten tok rozumowania, można powiedzieć, że w słowniku metodologii nauk nie ma miejsca dla terminu "autorytet". Co więcej, liczenie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego