Typ tekstu: Książka
Autor: Stanisław Dąbek
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
powiązania między strukturami formalnymi różnych części mszy, np. Et in terra (Gloria) kompozytor wiąże materiałowo z Et in unam (Credo), Hosanna (Benedictus) z Sanctus (Sanctus), 1 Agnus z 1 Kyrie, natomiast Dona nobis z Christe.
Cykl ten nie jest jednak tak silnie zintegrowany jak msza Garbusińskiego, ponieważ kompozytor posługując się kategorią korespondencji wykorzystuje oprócz materiału pieśni własne struktury materiałowe.
Tę samą ideę odmiennie wykorzystał Świerczek w Missa solemnis ex motivis antiquissimi cantus Bogu Rodzica (!) (II red. 1938). W przeciwieństwie do obu poprzednich mszy w tym utworze wspomniane w tytule motywy melodyczne Bogurodzicy pojawiają się sukcesywnie. Rozszerzenie ich liczby do piętnastu powoduje
powiązania między strukturami formalnymi różnych części mszy, np. Et in terra (Gloria) kompozytor wiąże materiałowo z &lt;name type="tit"&gt;Et in unam (Credo)&lt;/&gt;, &lt;name type="tit"&gt;Hosanna (Benedictus) z Sanctus (Sanctus)&lt;/&gt;, &lt;name type="tit"&gt;1 Agnus z 1 Kyrie&lt;/&gt;, natomiast &lt;name type="tit"&gt;Dona nobis&lt;/&gt; z &lt;name type="tit"&gt;Christe&lt;/&gt;. <br>Cykl ten nie jest jednak tak silnie zintegrowany jak msza Garbusińskiego, ponieważ kompozytor posługując się kategorią korespondencji wykorzystuje oprócz materiału pieśni własne struktury materiałowe.<br>Tę samą ideę odmiennie wykorzystał Świerczek w &lt;name type="tit"&gt;Missa solemnis ex motivis antiquissimi cantus Bogu Rodzica &lt;/&gt;(!) (II red. 1938). W przeciwieństwie do obu poprzednich mszy w tym utworze wspomniane w tytule motywy melodyczne Bogurodzicy pojawiają się sukcesywnie. Rozszerzenie ich liczby do piętnastu powoduje
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego