Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
poznania, a więc wszystko (także kamienie czy ziemia) posiada zdolność
odczuwania tak samo jak 'jaźń jednostkowa'. W tym sensie wszystkie
przedmioty poznania są 'istotami czującymi'.
Dogen nie zgadzał się z poglądami przedstawicieli szkoły tendai, według
których 'natura buddy' jest czymś w rodzaju zarodka, który potencjalnie ma
szansę rozwinąć się u każdego. Krytykował tych, którzy twierdzili, że "'natura
buddy' jest jak ziarno trawy czy innej rośliny-jeśli zostanie zroszone deszczem
Dharmy [nauki Śakyamuniego-A. K.], pojawią się kiełki, łodygi, liście, kwiaty,
a wreszcie owoce zawierające nasiona". 'Natura buddy', która jest jednocześnie
bytem i niebytem, jest niczym innym jak sprzeczną tożsamością bytu i
poznania, a więc wszystko (także kamienie czy ziemia) posiada zdolność <br>odczuwania tak samo jak 'jaźń jednostkowa'. W tym sensie wszystkie <br>przedmioty poznania są 'istotami czującymi'. <br>Dogen nie zgadzał się z poglądami przedstawicieli szkoły tendai, według <br>których 'natura buddy' jest czymś w rodzaju zarodka, który potencjalnie ma <br>szansę rozwinąć się u każdego. Krytykował tych, którzy twierdzili, że "'natura <br>buddy' jest jak ziarno trawy czy innej rośliny-jeśli zostanie zroszone deszczem <br>Dharmy [nauki Śakyamuniego-A. K.], pojawią się kiełki, łodygi, liście, kwiaty, <br>a wreszcie owoce zawierające nasiona". 'Natura buddy', która jest jednocześnie <br>bytem i niebytem, jest niczym innym jak sprzeczną tożsamością bytu i
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego