Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Jedynie 'ostateczne miejsce' jest tym, co nie ma miejsca, jest więc
pośrednim pojęciem paradoksowym. Takim 'ostatecznym miejscem' jest
'jaźń jednostkowa', na co zwraca uwagę Nishida, cytując fragment Sutry
Diamentowej:"Jaźń powstaje, chociaż nie ma miejsca, w którym mogłaby się
przejawić".
Jednak zachodni filozofowie nigdy nie uznali pojęcia przestrzeni Platona
za kluczowe dla jego filozofii. Nie pasowało ono bowiem do takiej wizji
rzeczywistości, w której punktem wyjścia było pojęcie bytu. A nauka o bycie
stworzyła ontologiczne przesłanki dla zasady niesprzeczności logiki klasycznej.
Nishida zwraca uwagę na to, że formy kulturowe Wschodu i Zachodu
różnią się z metafizycznego punktu widzenia. Podkreśla przy tym
Jedynie 'ostateczne miejsce' jest tym, co nie ma miejsca, jest więc <br>pośrednim pojęciem paradoksowym. Takim 'ostatecznym miejscem' jest <br>'jaźń jednostkowa', na co zwraca uwagę Nishida, cytując fragment Sutry <br>Diamentowej:&lt;q&gt;"Jaźń powstaje, chociaż nie ma miejsca, w którym mogłaby się <br>przejawić". &lt;/&gt;<br>Jednak zachodni filozofowie nigdy nie uznali pojęcia przestrzeni Platona <br>za kluczowe dla jego filozofii. Nie pasowało ono bowiem do takiej wizji <br>rzeczywistości, w której punktem wyjścia było pojęcie bytu. A nauka o bycie <br>stworzyła ontologiczne przesłanki dla zasady niesprzeczności logiki klasycznej. <br>Nishida zwraca uwagę na to, że formy kulturowe Wschodu i Zachodu <br>różnią się z metafizycznego punktu widzenia. Podkreśla przy tym
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego