Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
komentujących'.
Na przykład przedstawiciele linii wywodzącej się od Ryokana Emyo
(1337-1411) preferowali niewerbalne komentarze do koanów, na przykład

odpowiednią reakcją na pytanie o znaczenie podniesienia kwiatu przez Buddę
na Górze Sępów było naśladowanie kroku małego dziecka. Natomiast
następcy Sekioku Shinryo (1345-1423) woleli bardziej intelektualne podejście
- odpowiedź na ten koan brzmiała: "Znaczenie tego koanu leży w osobie
podnoszącej kwiat, a nie w samym kwiecie".
Oto przykład sekretnych pytań i odpowiedzi w japońskiej szkole soto.
W pierwszej części koan jest uzupełniony o tak zwany 'zastępczy wers' (jap.
daigo), czyli komentarz dodawany przez mistrza zen, jeśli żaden z uczniów
nie odpowiedział na
komentujących'. <br>Na przykład przedstawiciele linii wywodzącej się od Ryokana Emyo <br>(1337-1411) preferowali niewerbalne komentarze do koanów, na przykład <br>&lt;page nr=204&gt;<br>odpowiednią reakcją na pytanie o znaczenie podniesienia kwiatu przez Buddę <br>na Górze Sępów było naśladowanie kroku małego dziecka. Natomiast <br>następcy Sekioku Shinryo (1345-1423) woleli bardziej intelektualne podejście <br>- odpowiedź na ten koan brzmiała: "Znaczenie tego koanu leży w osobie <br>podnoszącej kwiat, a nie w samym kwiecie". <br>Oto przykład sekretnych pytań i odpowiedzi w japońskiej szkole soto. <br>W pierwszej części koan jest uzupełniony o tak zwany 'zastępczy wers' (jap. <br>daigo), czyli komentarz dodawany przez mistrza zen, jeśli żaden z uczniów <br>nie odpowiedział na
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego