Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
odpowiedni koan w czasie formalnego spotkania mistrza
z uczniem (jap. dokusan). Uczeń musi udowodnić mistrzowi słowami lub
czynem, iż zgłębił koan. W czasie ich spotkań zachowana jest forma
spontanicznej praktyki- najbardziej szokujące zachowanie jest dopuszczalne,
o ile jest wyrazem prawdziwego 'oświecenia'. Jeżeli mistrz uważa, iż uczeń
nie zdołał jeszcze zgłębić koanu, nie musi tego komentować - poruszenie
małego dzwoneczka jest sygnałem dla ucznia, iż ma natychmiast opuścić
pomieszczenie.
Dahui zdawał sobie sprawę z tego, że samo 'wielkie zwątpienie' nie
wystarczy, aby praktyka 'wpatrywania się w koan' prowadziła do 'oświecenia'.
Uczeń musi bowiem wierzyć, że paradoks koanu nie jest błędem w rozumowaniu,
i
odpowiedni koan w czasie formalnego spotkania mistrza <br>z uczniem (jap. dokusan). Uczeń musi udowodnić mistrzowi słowami lub <br>czynem, iż zgłębił koan. W czasie ich spotkań zachowana jest forma <br>spontanicznej praktyki- najbardziej szokujące zachowanie jest dopuszczalne, <br>o ile jest wyrazem prawdziwego 'oświecenia'. Jeżeli mistrz uważa, iż uczeń <br>nie zdołał jeszcze zgłębić koanu, nie musi tego komentować - poruszenie <br>małego dzwoneczka jest sygnałem dla ucznia, iż ma natychmiast opuścić <br>pomieszczenie. <br>Dahui zdawał sobie sprawę z tego, że samo 'wielkie zwątpienie' nie <br>wystarczy, aby praktyka 'wpatrywania się w koan' prowadziła do 'oświecenia'. <br>Uczeń musi bowiem wierzyć, że paradoks koanu nie jest błędem w rozumowaniu, <br>i
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego