Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
funkcjonować i zapominane są przedmioty
myśli. Tak oto w naturalny sposób wygasają wszystkie warunki, chociaż nie
zostają unicestwione. 'Sześć okien zmysłów' naturalnie wycisza się, chociaż
nic nie powoduje wyciszenia. Wtedy bez usuwania kurzu pojawia się stan
'nie-myślenia' ".
Dahui przyrównywał 'wielkie zwątpienie', powstałe na skutek zmagania
się z 'kluczowym wersem' koanu, do sytuacji, w której ktoś traci oparcie dla
nóg i rąk. Japoński mistrz zen, Hakuin, wyraźnie nawiązuje do tego
porównania: "Wyobraź sobie, że ktoś znajduje się sam na pustkowiu, na
którym nie stanęła dotąd stopa człowieka. Widzi on poniżej jedynie pionową,
bezdenną przepaść. Stoi niepewnie na śliskim mchu, ponieważ nie
funkcjonować i zapominane są przedmioty <br>myśli. Tak oto w naturalny sposób wygasają wszystkie warunki, chociaż nie <br>zostają unicestwione. 'Sześć okien zmysłów' naturalnie wycisza się, chociaż <br>nic nie powoduje wyciszenia. Wtedy bez usuwania kurzu pojawia się stan <br>'nie-myślenia' ".&lt;/&gt; <br>Dahui przyrównywał 'wielkie zwątpienie', powstałe na skutek zmagania <br>się z 'kluczowym wersem' koanu, do sytuacji, w której ktoś traci oparcie dla <br>nóg i rąk. Japoński mistrz zen, Hakuin, wyraźnie nawiązuje do tego <br>porównania: &lt;q&gt;"Wyobraź sobie, że ktoś znajduje się sam na pustkowiu, na <br>którym nie stanęła dotąd stopa człowieka. Widzi on poniżej jedynie pionową, <br>bezdenną przepaść. Stoi niepewnie na śliskim mchu, ponieważ nie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego