Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
powodu, że nieuchronnie wikłają nas one w uprzedmiotowianie wszystkiego,
co poznajemy. Wyodrębnienie przedmiotu poznania pociąga za sobą
świadomość odrębnego podmiotu poznającego, a więc niejako automatycznie
pojawia się dualizm podmiotu i przedmiotu. Jak można przekroczyć dualizm
podmiotu i przedmiotu poznania, skoro w każdym akcie przedmiotowego
poznania dualizm ten na nowo się konstytuuje?
W odróżnieniu od Heideggera Nishida przyznaje otwarcie, że jego
stanowisko jest w pewnym sensie dogmatyczne. Odwołuje się bowiem do
filozoficznej tradycji Wschodu, w której po procesie demontażu przystąpiono

do konstruowania wizji rzeczywistości jako 'nicości absolutnej'. Nishida
odrzuca jednak tradycyjną buddyjską terminologię, bardzo rzadko odwołuje
się do sutr buddyjskich czy komentarzy
powodu, że nieuchronnie wikłają nas one w uprzedmiotowianie wszystkiego, <br>co poznajemy. Wyodrębnienie przedmiotu poznania pociąga za sobą <br>świadomość odrębnego podmiotu poznającego, a więc niejako automatycznie <br>pojawia się dualizm podmiotu i przedmiotu. Jak można przekroczyć dualizm <br>podmiotu i przedmiotu poznania, skoro w każdym akcie przedmiotowego <br>poznania dualizm ten na nowo się konstytuuje? <br>W odróżnieniu od Heideggera Nishida przyznaje otwarcie, że jego <br>stanowisko jest w pewnym sensie dogmatyczne. Odwołuje się bowiem do <br>filozoficznej tradycji Wschodu, w której po procesie demontażu przystąpiono <br>&lt;page nr=305&gt;<br>do konstruowania wizji rzeczywistości jako 'nicości absolutnej'. Nishida <br>odrzuca jednak tradycyjną buddyjską terminologię, bardzo rzadko odwołuje <br>się do sutr buddyjskich czy komentarzy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego