Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
w zen nie ma żadnej teorii, którą
można by uznać za ortodoksyjną, polemiki nie miałyby sensu.
Moim zdaniem polemiki mistrzów świadczą właśnie o próbach ustalenia
ortodoksji zen. Tylko z punktu widzenia pewnej ustanowionej ortodoksji
mógł Dahui określać poglądy swoich adwersarzy jako 'zen heretyckie' (chiń.
xiechan; jap. jazen).
Mistrzowie zen często krytykowali tych, którzy, mimo że sami nie
dostąpili 'oświecenia', potwierdzali 'oświecenie' swoich uczniów. Na
przykład Bankei tak pisał o mistrzu Yinyuanie Longqi (jap. Ingen Ryuki,
1592-1673): "Jak tylko wyszedł z łodzi, wiedziałem, że nie jest człowiekiem,
który pojął istotę 'nienarodzonego' [istotę 'oświecenia' - A. K.],
i dlatego nie zostałem jego uczniem
w zen nie ma żadnej teorii, którą <br>można by uznać za ortodoksyjną, polemiki nie miałyby sensu. <br>Moim zdaniem polemiki mistrzów świadczą właśnie o próbach ustalenia <br>ortodoksji zen. Tylko z punktu widzenia pewnej ustanowionej ortodoksji <br>mógł Dahui określać poglądy swoich adwersarzy jako 'zen heretyckie' (chiń. <br>xiechan; jap. jazen). <br>Mistrzowie zen często krytykowali tych, którzy, mimo że sami nie <br>dostąpili 'oświecenia', potwierdzali 'oświecenie' swoich uczniów. Na <br>przykład Bankei tak pisał o mistrzu Yinyuanie Longqi (jap. Ingen Ryuki, <br>1592-1673): &lt;q&gt;"Jak tylko wyszedł z łodzi, wiedziałem, że nie jest człowiekiem, <br>który pojął istotę 'nienarodzonego' [istotę 'oświecenia' - A. K.], <br>i dlatego nie zostałem jego uczniem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego